Quick 120 jaarQuick 1 juichen 1Quick 1 juichen 4Foto juichen Cricket 1TrainenQuick 1 juichen 2Foto juichen 4Cricketf-jeugdQuick 1 juichen 3Foto selectie 2013/2014

H.V. & C.V. Quick, De Savornin Lohmanlaan 215 Den Haag, Telefoon: 070-3680323

Twitter icon
Facebook icon
Instagram icon
LinkedIn icon
RSS icon
YouTube icon

Bericht van hoofdsponsor Rabobank

Gepubliceerd op 22 december 2017 door Krijn Vrolijk

De Rabobank is een maatschappelijke bank. Ze willen een substantiële bijdrage leveren aan het welzijn en de welvaart in Nederland en de oplossing van het voedselvraagstuk in de wereld. Om die doelen te bereiken, richten ze zich op het versterken van de klant en zijn omgeving.

Hieronder een column van directievoorzitter Jaap Wielaart (Rabobank Regio Den Haag). Hij of Ellen Bekkering, Rayondirecteur, zal de komende maanden namens onze hoofdsponsor Rabobank een vast gezicht zijn op de site en in de nieuwsbrief.

Dromen, durven, doen in Den Haag

106 miljoen euro extra, dat spendeerden dagjesmensen die naar Den Haag kwamen voor het Mondriaanjaar in 2017. Maar liefst 850 Haagse ondernemers lieten de wereldberoemde kleurencombinatie rood-wit-blauw terugkomen in hun etalages, gevels of producten, vooral  naar aanleiding van de grote overzichtstentoonstelling ‘Mondrian to Dutch Design. 100 jaar De Stijl’ in het Gemeentemuseum. Iets waar wij als partner van het museum ook bij betrokken waren. Een bijzonder economisch succes voor de stad.

Nee, het ging Den Haag in 2017 helemaal niet zo slecht af, wat zich onder meer uitte in de explosief groeiende woningmarkt. Het leek wel alsof iedereen wilde kopen en verkopen, met een grote krapte op de huizenmarkt tot gevolg. Soms zouden we de maatschappelijke ongelijkheid in onze regio gemakshalve even vergeten. Maar nog steeds leeft 1 op de 4 gezinnen in de regio op of rond de armoedegrens. Iets wat in 2018 hopelijk dan ook op voldoende aandacht mag rekenen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. 

Als coöperatieve bank proberen we ons daar ook meer en meer op te richten. We willen een bank van betekenis zijn, en in het najaar  hebben we daarom ook een andere positionering gekozen. Met als missie ‘growing a better world together’ gaan we wereldwijd de strijd aan met de uitdagingen rond voedselproblemen. Vanuit onze agrarische roots. Dichtbij als bank voor de regio doen we dat door het promoten van onze lokale Noordzeevis. Op festivals als Vissch bijvoorbeeld, waar we laten zien wat je allemaal met die relatief onbekende vissoorten kunt kokkerellen. En dat we dus beter hier onze visketen kunnen versterken omdat je daarmee lokaal banen creëert en duurzaamheid bevordert. 

Ook initiatieven zoals de Noordzeeboerderij, die voor de kust zeewier kweekt als duurzaam voedselalternatief, ondersteunen we met het Innovatiefonds. Datzelfde zeewier gaven we alle aanwezigen in de Week van Coöperatie na afloop van de openingsavond mee, waarin het thema  gezonde voeding centraal stond. Ter inspiratie, en dat sloeg aan. Van de 800 aanwezigen gaf 80 procent na afloop aan bewuster te zijn geworden op het gebied van voeding.

Dichtbij kun je soms ook meer doen dan je verwacht. Dat zag ik maar eens te meer toen we dit jaar gevraagd werden bij te dragen aan Jinc, een project dat bliksemstages regelt voor het VMBO. Een doelgroep jongeren die soms ook door hun achtergrond moeilijk aan stageplekken komen. Toen wij aan Scheveningse bedrijven vroegen zich hiervoor open te stellen, ging er voor de jongeren letterlijk een wereld open. Velen van hen waren nog nooit in de haven geweest. Ze waren dolenthousiast. Een verrijkende  ervaring voor sommigen, en een inspirerende voor mij.

Een andere ervaring die me dit jaar bijbleef was toen we met onze marktteams door de Schilderswijk liepen om het Suikerfeest mee te vieren. Tijdens het uitdelen van lekkernijen gingen we het gesprek aan met ondernemers over de uitdagingen in hun wijk. En geloof me, daar krijg je energie van. Want veel deze ondernemers komen uit een achterstandspositie en kampen met enorme tegenslagen. Iets waar ze commercieel heel handig en creatief mee omgaan.

Hoewel steeds minder fysiek met kantoren aanwezig zijn als bank, probeerden we ook in 2017 nog steeds dichtbij onze klanten te zijn. Met speciale marktteams van collega’s die tijdens gebeurtenissen in de wijk actief zijn.  En met een Rabo pop-up wooncafé en een hypotheek-in-een-week waardoor mensen, in deze overspannen markt snel kunnen anticiperen als ze hun droomhuis zien. Met het overnemen van FGH hebben we ook ons dienstenpakket uitgebreid en kunnen we onze zakelijke vastgoedklanten door een totaalpakket nog beter bedienen.

Dromen, durven doen, zei Ben Tiggelaar op het Ondernemersplein, dat we samen met de gemeente Den Haag organiseerden voor 600 ondernemers. Ja dromen, durven, doen. Of growing a better world together. Dat geldt eigenlijk voor iedereen. Voor ons als bank, voor een gemeente, maar ook voor haar inwoners. Laten we elkaar daar nou eens in 2018 een handje mee helpen. Levensgenieter Piet Mondriaan deed dat ook, en hij werd uiteindelijk met zijn ‘energie, positiviteit, het nieuwe omarmend en hemelbestormend’ een inspirator voor velen. En dit jaar nog zorgde hij voor een flinke impuls voor de stad Den Haag. Een boeiende man met een inspirerende uitwerking. Als dat niet redenen genoeg zijn om zijn voorbeeld te volgen...

Delen op social media

Twitter icon
Facebook icon
LinkedIn icon